torsdag 27 maj 2010

2010, Vecka 21: Skatta bort bilen?

De rödgröna vill ha högre skatter på trafiken i Stockholm. Om det inte blir någon förbifart Stockholm vill de rödgröna lösa detta genom att kraftigt höja trängselavgifterna, införa trängselavgift på Essingeleden, höja bensinskatt, införa kommunal avgift på privata parkeringar. Dessutom vill de stänga av körfält på Essingeleden. Detta vill de göra för miljön säger de.

Allvarligt? har politiker hål i huvudet eller saknas det något?

Om vi tar några exempel:
  • Om det inte blir någon förbifart så vill de tydligen att man ska ta vägen över Strängnäs-Enköping. Om man då åker från Södertälje till Uppsala, vilket genom stockholm ska ta en timme och tio minuter och är en sträcka på c:a 101 kilometer och jämför med om man kör över Strängnäs, den vägen är snligt Google maps 150 kilometer och ska ta 2 timmar och två minuter. Är detta miljövänligt?
  • Om man vill höja kommunala avgifter på parkeringar så innebär det att det blir dyrare att låta bilen stå. Är det rätt väg att gå om man vill att folk ska åka kommunalt och lämna bilen hemma?
  • Om folk som bor söder om stan och jobba norr om stan eller tvärt om vill komma till jobbet så måste de fortfarande ta bilen så länge kollektivtrafiken inte är utbyggd. Det innebär ju att med färre filer så blir trängseln större, bilarna mer stillastående och kommer då att släppa ut mer föroreningar. Är detta verkligen bra för miljön?
  • Lägg till detta planer på att införa dubbdäcksförbud på fler ställen, kanske hela Stockholm, Det innebär att många måste byta ut sina däck, samtidigt som Alliansen under sin persiond infört "straffavgifter" på bilförsäkringen, planer på högre bensinskatt, högre trängselavgifter, högre parkeringsavgifter. De vill helt enkelt inte att man ska ha bilen kvar i Stockholmsområdet.
Det finns eventuellt en annan enklare lösning. Sänk priset på att åka kollektivt, då får ni se att fler kommer välja det. Så länge som det inte lönar sig att åka kollektivt kommer man välja bilen och lösningen att göra bilen mångfalt dyrare i stället för att sänka kollektivtaxan är snedtänkt.


Puckat säger jag.


DN,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar